tisdag, november 21, 2006

Flexibilitetsångest

Det är inte riktigt samma sak som att inte kunna bestämma sig, för det kan jag... till slut, och för det mesta.

Men jag hatar att behöva planera, och framför allt, att hålla koll på planen! Jag har försökt att hantera en kalender sedan gymnasiet, men jag har hittills aldrig lärt mig att ta med mig den, konsekvent skriva i den, och konsekvent titta i den... Och ändå behöver jag ju verkligen hålla ordning på vad som händer i livet, strukturera, för att slippa oroa sig för att glömma, och för att ge en känsla av att man har koll på läget...

Behöver tydligen vara flexibel. Gillar t.ex. inte att behöva köpa returbiljett... Försökte ett tag att använda Mobical, kalender på nätet som går att synka med mobilen (och den brukar jag lyckas få med mig). Fördelen är att man kan kolla och skriva i den vare sig man kommit ihåg att ta med sig en kalender eller ej - och den påminner en dessutom med ett alarm i mobilen... Låter ju bra... Men inte tillräckigt flexibelt ändå... Man måste ange exakta tidpunkter för start och slut på varje händelse. SÅ störande! Jag vill kunna klottra ner en ungefärlig anteckning över en eller ett par dagar och eventuellt lägga till en tid om jag skulle råka veta...

Ett sista försök. Håller mig med en liten anteckningsbok där jag listar saker som ska göras, utan datum, utan tidpunkter. Bara sakerna. Hemma eller på jobbet, snart eller långsiktigt, uppdelat i några olika listor. Även mindre seriösa saker, t.ex. filmer som ska ses, saker som ska bloggas om... Känns ganska bra! Behöver tyvärr fortfarande minnas att ta med mig den, men jag slipper i alla fall bestämma mig i förväg när något ska göras (hurra!)...

Har kanske inte blivit så jättemycket mer strukturerad och ordningssam av det här, men det känns i alla fall ok...

2 Comments:

At 5:05 em, Anonymous Anonym said...

har testat det som kallas "tasks" i din mobil? inga datum inga påminnelser, perfekt för dom knäååa ideerna man får på dass/fyllan/bussen!

 
At 12:34 fm, Blogger David said...

hmmf....ok, jo jag märkte nyss det... att man inte behöver lägga till påminnelse med tidsangivelse... ok, I'll give it a try... din Messersmidth...

 

Skicka en kommentar

<< Home